اليكم جميع البيانات المتعلقة في القسم، من طرق التواصل، تقارير، منشورات والمزيد...
عن القسم
التواصل
نماذج
تقارير
منشورات
عن القسم
היועץ המשפטי של המועצה הוא עו"ד סמואל דכואר
היועמ"ש אמון על הבטחת פעילות הרשות, כולל עובדיה והמייצגים אותה, במסגרת החוק ועל פי כל דין.
היועמ"ש דואג לייעוץ ומתן חוות דעת משפטיות לראש הרשות ולסגן שהואצלו לו סמכויות, למועצת הרשות, לוועדותיה ולעובדי הרשות בכל עניין הדרוש למילוי תפקידי הרשות ובכלל זה:
• חוות דעת משפטית בנוגע לעסקאות שעורכת הרשות.
• חוות דעת לפניית חבר מועצת הרשות בכפוף לסייגים הקבועים בסעיף 5א לחוק הרשויות המקומיות.
• חוות דעת וסקירת פרוטוקולים של הישיבות בהן נכח היועץ, להבטחת חוקיות ההחלטות.
• אימות עובדתי של האמור באישורם של ראש הרשות ושל הגזבר, לעניין אישור המחאת זכות/ עיקול/ הסדרים.
• מתן אישור בכתב לראש הרשות בטרם חתימה על הסכמים או הסכמה להליך בוררות במסגרת תביעות של עובד או של נבחר ציבור נגד הרשות.
ייצוג הרשות בהליכים ובנושאים משפטיים לרבות:
• ערכאות משפטיות בפני מוסדות המדינה וגורמים פרטיים, בפורומים ברשות ומחוצה לה.
• אחריות על תביעת הרשות.
• ייצוג בעניינים הנוגעים לבית הדין הארצי למשמעת.
ייעוץ משפטי לרשות ובכלל זה:
• פיקוח על פעולות הרשות על פי הדין הקיים, הוראות והנחיות המדינה.
• הנחיית עובדי הרשות בנושאים משפטיים, הנדרשים למניעת פעילות בניגוד לחוק.
• סיוע בגיבוש מדיניות בנושאים בעלי השלכות משפטיות.
• מתן עדכונים, הסברים ופרשנות לגורמים הרלוונטיים ברשות, על חקיקה, נהלים, פסיקה וחוקי עזר.
• סיוע משפטי במענה לפניות מבקר המדינה, מבקר העירייה והממונה על תלונות הציבור.
• השתתפות בישיבות מוסדות הרשות, לרבות ישיבות המועצה, ישיבות ועדות המועצה, ישיבות הנהלת הרשות, ישיבות רשות רישוי מקומית, ישיבות ועדת המכרזים, ועדת הכספים, ועדת הנחות, ועדת תמיכות והוועדה להקצאת קרקע או מבנה, והצגת חוות הדעת המשפטית בכל האמור בנושאים שיעלו בישיבות אלו.
• עריכת כתבי הסמכות לבעלי תפקידים.
חוק הרשויות המקומיות (ייעוץ משפטי), תשל"ו-1975* הגדרות
1. בחוק זה,
"יועץ משפטי" – יועץ משפטי לרשות מקומית, בין שהוא עובד הרשות המקומית ובין שאינו עובד הרשות;
"רשות מקומית" – עיריה או מועצה מקומית. חובת קבלת ייעוץ משפטי
2. רשות מקומית חייבת בקבלת ייעוץ משפטי. מינוי יועץ משפטי
3. (א) רשות מקומית תמנה עורך דין שיהיה יועצה המשפטי.
(ב) היועץ המשפטי של עיריה, וכן היועץ המשפטי במועצה מקומית שקבע שר הפנים, יהיה עובד העיריה או עובד המועצה המקומית ויחולו על מינויו וכהונתו ההוראות החלות על עובדי אותה עיריה או אותה מועצה מקומית, אלא אם כן נקבעה בדין הוראה אחרת לענין זה. יועץ משפטי בשתי מועצות מקומיות
4. יועץ משפטי של מועצה מקומית שאינו עובד המועצה, רשאי לשמש כיועץ משפטי של מועצה מקומית נוספת אחת, שלא כעובד המועצה, ובלבד שהמועצות המקומיות שבהן הוא מועסק הסכימו לכך, ומתקיימים התנאים האמורים בפסקאות (1) עד (4) של סעיף 5. עבודה נוספת של יועץ משפטי של מועצה מקומית
5. מועצה מקומית רשאית להתיר ליועצה המשפטי שהוא עובד המועצה לעסוק בעבודה נוספת בתמורה, ובלבד שהתקיימו אלה:
(1) היקף משרתו במועצה המקומית אינו עולה על מחצית;
(2) אין בעבודת החוץ כדי להפריע לתפקידו כעובד המועצה המקומית;
(3) אין בה משום התחרות בלתי הוגנת עם מי שאינו עובד המועצה המקומית;
(4) אין בה כדי ליצור התקשרות בין העובד לבין אדם, תאגיד או מוסד העומדים במגע כספי, מסחרי או עניני עם המועצה המקומית. ייעוץ משפטי
5א. יועץ משפטי יעניק ייעוץ משפטי למועצת הרשות המקומית ולוועדותיה, לראש הרשות ולסגן ראש הרשות שלו הואצלו סמכויות לפי סעיף 17 לחוק הרשויות המקומיות (בחירת ראש הרשות וסגניו וכהונתם), תשל"ה-1975, ולעובדי הרשות, בכל ענין הדרוש למילוי תפקידי הרשות לפי כל דין; כן יחווה היועץ המשפטי את דעתו לפי פניית חבר מועצת הרשות, אם נוכח שהדבר דרוש למילוי תפקידי הרשות ואין במתן חוות הדעת כדי להעמידו במצב של חשש לניגוד ענינים. הזמנת חובה
6. (א) היועץ המשפטי לרשות מקומית יוזמן לישיבות המועצה, לרבות ישיבותיה כועדה מקומית לתכנון ולבניה לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, וכן לישיבות ועדת המשנה לתכנון ולבניה, רשות רישוי מקומית לפי סעיף 30 לחוק האמור, ועדת המכרזים וועדת הכספים.
(ב) שר הפנים רשאי לקבוע בתקנות, ועדות נוספות שאליהן יוזמן היועץ המשפטי בנוסף לאמור בסעיף קטן (א).
(ג) לצורך ביצוע תפקידו יוזמן היועץ המשפטי ויהיה רשאי להיות נוכח בכל ישיבה של מועצת הרשות המקומית או כל ועדה מוועדותיה, בין בעצמו ובין באמצעות עובד אחר של הלשכה המשפטית, ותינתן לו הזדמנות לתת את חוות דעתו, בעל פה או בכתב, לפני קבלת כל החלטה.
(ד) מליאת המועצה רשאית לאמץ חוות דעת משפטית אחרת שהוצגה בפניה באותה ישיבה.
(ד)[1] היועץ המשפטי רשאי להסמיך עורך דין מעובדי לשכתו ברשות המקומית לייצגו בענין מסוים או סוגי ענינים. עסקאות הטעונות חוות דעת בכתב
7. (א) שר הפנים יקבע בתקנות, באישור ועדת הפנים של הכנסת, סוגי עסקאות שרשות מקומית לא תתקשר בהן, אלא לאחר שקיבלה על העסקה חוות דעת משפטית בכתב.
(ב) לא תתקשר רשות מקומית בחוזה בכתב, אלא לאחר שקיבלה חוות דעת משפטית בכתב על העסקה.
(ג) לא תתקשר רשות מקומית בעסקה הטעונה אישור המועצה, אלא אם כן הוגשה לה חוות דעת מנומקת בכתב של היועץ המשפטי שלפיה אין מניעה לאשר את העסקה; החוזה וחוות הדעת המשפטית יישלחו לחברי המועצה עם ההזמנה לישיבת המועצה שבה יידון אישור החוזה. איסור ייצוג לקוחות
8. יועץ משפטי של רשות מקומית, אף אם איננו עובדה, הוא או עובד לשכתו או משרדו לא ייצג לקוח בכל ענין הנוגע לאותה רשות מקומית; הוראה זו באה להוסיף על חובותיו של עורך דין מכוח דין אחר ולא לגרוע מהן. הפסקת העסקה והשעיה של יועץ משפטי במקרים מסוימים
8א. על הפסקת העסקתו והשעייתו של יועץ משפטי לרשות מקומית שאינה רשות מרחבית כמשמעותה בסעיף 19 לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה-1965, יחולו, בשינויים המחויבים, ההוראות החלות על העברה מכהונה של יועץ משפטי של עירייה, גם אם אינו עובד הרשות המקומית. תחילה
9. תחילתם של סעיפים 3, 4, 5 ו-7 בתום ששה חדשים מיום פרסומו של חוק זה. ביצוע ותקנות
10. (א) שר הפנים ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל ענין הנוגע לביצועו.
(ב) שר הפנים, בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, יקבע תנאי כשירות ופסלות לכהונה ליועץ משפטי.
אפרים קציר יצחק רבין יוסף בורג
נשיא המדינה ראש הממשלה שר הפנים